Joint Marketing en de Rotterdam Branding Toolkit

Hand in hand, kameraden! Het kan niet Rotterdamser. We brengen deze leus dan ook tot leven in de citymarketing van de stad. We geloven sterk in samen het verhaal van Rotterdam vertellen, samen het merk Rotterdam activeren en samen mensen inspireren en enthousiasmeren om naar Rotterdam te komen en te blijven. En dat met mensen en organisaties die net als wij een groot hart voor Rotterdam hebben en geloven in de stad.

De Merkalliantie
Samen met Port of Rotterdam, Erasmus Universiteit Rotterdam, de gemeente Rotterdam, Rotterdam Topsport, Rotterdam Festivals (en in de toekomst hopelijk nog enkele andere partijen) vormt Rotterdam Partners de Merkalliantie. Dit is het belangrijkste voorbeeld van een structurele samenwerking binnen de stad op het gebied van joint marketing. We hebben met deze partijen dezelfde positionering en hetzelfde merk geadopteerd: Rotterdam. Make it happen. Gezamenlijk zijn wij verantwoordelijk voor het laden en activeren van het merk Rotterdam. Make it happen. En dit merk is de basis van alles wat we als Merkalliantie doen.

Binnen de Merkalliantie werken we o.a. samen op het gebied van:

  • Merkactivatie: door het jaar heen benoemen we verschillende activiteiten in de stad als zeer passend bij het merk Rotterdam. Make It Happen en nemen deze festivals of evenementen mee in onze gezamenlijke communicatie.
  • Storytelling: door middel van het verhaal achter een bepaalde ondernemer, een leuk festival of een ander tof initiatief te vertellen, willen we door iets groots of iets kleins dat het écht Rotterdams maakt, illustreren waar Rotterdam. Make it happen. voor staat. De verhalen brengen het merk tot leven.


Iedereen kan bijdragen aan joint marketing
Veel bedrijven, instellingen en organisaties in Rotterdam, van klein tot groot, van multinationals tot kleine non-profit instellingen dragen al op hun eigen manier bij aan het verder versterken van het merk Rotterdam en de positieve beeldvorming over onze stad. Bijvoorbeeld met fraaie Rotterdam-foto’s op de eigen website, of door de stad Rotterdam bij een vakcongres te benoemen of te tonen in een speech. Door ‘Rotterdam’ op te nemen in een productnaam, of door in relatiemagazines te vertellen hoe fijn het wonen, werken en leven is in onze stad.

Meedoen aan de promotie van onze stad is eenvoudig. De Rotterdam Branding Toolkit is een speciaal ontwikkeld online platform met rechtenvrije (en kosteloze) foto’s, teksten en facts & figures over Rotterdam. Daarnaast zijn er promotionele video’s te vinden die bijvoorbeeld vertoond kunnen worden bij een evenement. De Rotterdam Branding Toolkit bevat voorbeelden van manieren waarop iedereen mee kan doen aan joint marketing.