COVID-19: laatste info m.b.t. contact en samenwerken met Rotterdam Partners.  Lees hier meer

Marketingcapaciteit Rotterdam Partners in 2021 omhoog

“Rotterdam is een stad die je vooral zelf moet ervaren. Dat échte Rotterdam-gevoel kun je nauwelijks in beeld of tekst vatten.” Arjanne Hoogstad is pas sinds 1 oktober Manager Marketing & Communicatie bij Rotterdam Partners, maar voelt zich al helemaal thuis bij de organisatie en in haar nieuwe rol. Arjanne is gewend aan het werken met sterke merken. Wij spraken haar over de marketing van de stad in 2021.

Rotterdam Partners richt zich normaal op de internationale bezoeker. Ineens kon dat niet meer. Hoe werd daar mee omgegaan?

Ik was zelf nog niet aan boord natuurlijk, maar dat was wel even omschakelen voor alle collega’s. Rotterdam Partners is vooral gewend om bezoekers internationaal te verleiden om naar de stad te komen en deze zelf te komen ervaren. Toen ‘fysiek verplaatsen’ opeens niet meer kon, was dat dus wel aanpassen en verschoof de focus naar lokale, regionale en nationale bezoekers. Via social media en allerlei andere kanalen zijn we blijven communiceren over Rotterdam en delen we zoveel mogelijk moois van wat er in de stad speelt. Zodat straks, als we ons weer vrij kunnen bewegen, Rotterdam top-of-mind is bij álle bezoekers.

 

Dus van internationale marketing naar marketing meer gericht op de lokale, regionale en nationale bezoeker. Blijft dit voorlopig ook zo?

We zitten in een onvoorspelbare situatie, zeker wat reizen betreft, maar uiteindelijk gaan we ervan uit dat we er straks weer op uit kunnen met z’n allen. En dan moet Rotterdam als eerste bij je opkomen! Rotterdam is een stad waar iedereen zich thuis kan voelen. Dus ook al richten wij ons in de eerste plaats op internationale bezoekers met een frontrunner-mindset, de mensen die zich hierdoor aangesproken voelen kunnen en zullen ook vanuit Nederland komen. En die zijn hartstikke welkom! Ik kan niet wachten om, en ik denk dat ik namens al onze partners in de stad spreek, weer vele nieuwsgierige bezoekers in de stad te zien, waar ze ook vandaan komen.

 

Je geeft het zelf al aan, voor 2021 is nog steeds alles erg onzeker. Kun je vertellen hoe de marketing van de stad er volgend jaar uitziet?

Zodra het weer kan, zetten we de deuren wagenwijd open, want niets is zo leuk als de stad gewoon zelf te beleven. Daarnaast gaan we de marketingcapaciteit van de organisatie de komende tijd uitbreiden om onze slagkracht te vergroten. En, we deden het al in grote mate, maar met de huidige COVID-maatregelen zetten we met de marketing in op allerlei digitale oplossingen, zowel B2C als B2B. Dat gaat van een warme wintercampagne op social media om toekomstige bezoekers de sfeer van Rotterdam in de wintermaanden te laten beleven, een vrolijke campagne met de enige echte Rotterdamse Kerseman, tot aan online inspiratiesessies voor en met onze partners in de stad. Want hoe uitdagend de situatie soms ook is, het leidt ook versneld tot nieuwe oplossingen en innovaties die een hele nieuwe markt openen voor Rotterdamse bedrijven. En die willen wij snel delen met potentiele klanten en gebruikers van over de hele wereld. Kortom, we zitten niet stil en zullen onze kanalen en middelen blijven inzetten om toeristen, zakelijke bezoekers en bedrijven voor ons te winnen.

 

Je bent nu bijna twee maanden Manager Marketing & Communicatie bij Rotterdam Partners. Hoe bevalt het tot nu toe?

Het bevalt heel goed. Ik spreek in dit interview als wij, zo verbonden voel ik me ook echt al met de organisatie en met alle mooie initiatieven en campagnes die, ook voor ik aan boord was, door mijn collega’s in gang zijn gezet. Ik heb in de afgelopen weken kennisgemaakt met ontzettend veel leuke en inspirerende mensen en minstens zoveel projecten. De stad is zo rijk aan verhalen en initiatieven; het is aan ons om die op een aansprekende manier te gebruiken in de marketing en communicatie aan onze doelgroepen. Om zo de harten en hoofden te winnen van nieuwe bezoekers aan de stad; of het nu toeristen, congresorganisatoren of bedrijven zijn. We zijn een stad met een duurzame groeiambitie, om zo een sterkere stad te worden. En daar dragen wij vanuit Rotterdam Partners graag aan bij.

 

De campagne #ROTTERDAMZETDOOR was er om de ondernemers te steunen en hen te helpen hun business voort te zetten. Zijn jullie in deze missie geslaagd?

Deze campagne is aan het begin van de eerste lockdown heel snel uit de grond gestampt door mijn collega’s. Om ondernemers een hart onder de riem te steken en bewoners aan te zetten om vooral lokaal te blijven kopen. Rotterdammers staan erom bekend dat ze naast elkaar staan en elkaar helpen, juist in lastige tijden. Die boodschap is zeker overgekomen en de campagne heeft tot heel veel nieuwe initiatieven en interessante cross-overs geleid. Voor ons was het bovendien een schat aan lokale, typisch Rotterdamse verhalen die we met (internationale) doelgroepen gedeeld hebben.

 

Hoe kijken jullie terug op de zomercampagne Ga Gewoon Zelf? De boodschap is vrij uitgesproken. Staan jullie hier nog steeds achter?

Natuurlijk! Rotterdam is een stad die je vooral zelf moet ervaren. Dat échte Rotterdam-gevoel kun je nauwelijks in beeld of tekst vatten. Daarom waren we blij met deze nationale campagne die bezoekers de stad ‘at her best’ liet ontdekken. Gewoon zelf gaan en Rotterdam op z’n Rotterdams ervaren. Er stonden onontdekte gebieden en parels centraal om de spreiding van bezoekers naar plekken met ruimte aan te moedigen. Het bereik en de resultaten van de campagne lagen ver boven onze verwachtingen, dus het was ontzettend balen dat we heel snel de stekker eruit moesten trekken vanwege de toename in het aantal besmettingen. We hadden er nog veel meer uit kunnen en willen halen voor de stad! Maar wie weet halen we dat snel in zodra het weer kan, want de boodschap Ga Gewoon Zelf staat als een huis en geldt nog steeds.

 

Je had een hele leuke baan bij Coca-Cola, misschien wel een van de sterkste merken ter wereld. Zie je overeenkomsten tussen het vermarkten van een product en een stad?

Absoluut, wat Coca-Cola en Rotterdam gemeen hebben, is dat ze beide staan voor inclusiviteit – iedereen moet zich thuis voelen bij deze merken. Dat is wat mij zo aanspreekt en wat het vermarkten van deze producten zo interessant maakt. Authenticiteit en echt verbinding maken met je doelgroep zijn hierbij essentieel. Hoe meer je jezelf bent, hoe beter. En het leuke is, een echte Rotterdammer kan niet anders. Het hoofdkantoor van Coca-Cola staat toevallig ook in Rotterdam, dus wie weet vinden we elkaar binnenkort wel weer een keer 😉

 

Tot slot: als we ons straks weer helemaal vrij kunnen bewegen, waar ga je dan als eerste heen?

Lastige vraag! Te veel om op te noemen. Maar ik kan niet wachten om weer naar North Sea Jazz te gaan. Het traditionele begin van de zomervakantie bij ons thuis. En een bezoek aan de Floating Farm staat ook bovenaan mijn lijstje. Een prachtig voorbeeld van innovatief en duurzaam ondernemerschap, en daarmee typisch Rotterdams.

Mijn favoriete venues (0)