Rotterdam Partners 2.0 krijgt vorm in coronatijd

“I hit the ground running, and never stopped running ever since.” Wilbert Lek heeft een bewogen tien maanden als directeur van Rotterdam Partners achter de rug. Tijd voor een moment van reflectie. Wij spraken hem over de impact van de coronacrisis op het werk van Rotterdam Partners en waarom een verandering in de organisatiestructuur noodzakelijk is.

De coronacrisis heeft de wereld op zijn kop gezet. Hoe gaat het met Rotterdam Partners en welke impact heeft de coronacrisis op jullie werk?

“Corona heeft impact op ons allemaal, zowel privé als zakelijk. Door alle genomen maatregelen en reisbeperkingen is ons werk drastisch veranderd. Internationale bedrijven kunnen of mogen niet reizen of stellen het openen van hun nieuwe vestiging uit. Hetzelfde geldt voor congres- en beursorganisatoren die, door het ontbreken van perspectief, bestaande events doorschuiven en de beslissing over nieuwe events uitstellen. Onze acquisitiemedewerkers hebben de focus van hun werk dus moeten verleggen van het werven van nieuwe business naar het zoveel mogelijk behouden van bestaande business en het ondersteunen van lokale partners en bedrijven.

Op het gebied van marketing en communicatie was het ook even schakelen. In het begin van de lockdown waren er nog best wat toeristen in de stad die we moesten informeren over de veiligheidsmaatregelen. Sinds het begin hebben we continue (tweetalig) informatie verstrekt over de verschillende coronamaatregelen en hebben we onze socials en websites aangepast om iedereen scherp op de hoogte te houden. En we moesten tijdelijk onze Rotterdam Tourist Information locaties sluiten, maar deze zijn sinds enige weken weer open. Gelukkig zijn we nu, met alle veiligheidsmaatregelen op de locaties, in staat om weer topservice te bieden. Ik ben trots op hoe de medewerkers van Rotterdam Partners met alle veranderingen zijn omgegaan. De sfeer bleef positief en de betrokkenheid van iedereen groot.”

Welke initiatieven hebben jullie geïnitieerd tijdens de lockdown?

“Al snel na de lockdown hebben we het platform ‘Rotterdam Zet Door’ ontwikkeld – een bundeling van Rotterdamse initiatieven die tijdens de lockdown ontstonden – om Rotterdammers te laten zien wat er wél mogelijk was en om alle ondernemers een hart onder de riem te steken. Daarnaast hebben we een zomercampagne ontwikkeld. Normaliter focussen wij ons op de acquisitie van internationale bezoekers en toeristen, maar door alle beperkingen hebben wij ons met de campagne ‘Ga Gewoon Zelf’ gericht op regionale en landelijke toeristen en dagjesmensen. Zo hebben we samen met onze partners in de stad en de gemeente Rotterdam ons steentje willen bijdragen. Uiteindelijk is de impact van corona op onze partners het grootste. Zij voelen iedere dag de teruglopende aantallen toeristen, bezoekers, events en congressen. Onze missie is om iedere dag hard te blijven werken om de schade zoveel mogelijk te beperken. En dan is iedere toerist en ieder event waardevol om ons voor in te zetten.”

Ondertussen werken jullie achter de schermen aan een nieuwe organisatiestructuur van Rotterdam Partners. Waarom is deze verandering nodig?

“De oude structuur dateert uit de periode van de oprichting van Rotterdam Partners en was, ondanks alle goede resultaten in de afgelopen jaren, toe aan groot onderhoud. Uit diverse gesprekken met partners en een intern tevredenheidsonderzoek kwamen een aantal verbeterpunten naar voren. Zo kon de onderlinge samenwerking en het benutten van elkaars deskundigheid beter, en vonden partners dat wij nog beter zouden moeten aansluiten bij lokale behoeften en omstandigheden. Met name het laatste is een belangrijk punt. Rotterdam Partners is er niet voor zichzelf, maar voor het profileren van de stad en daarmee zorgen voor duurzame economische groei in de Rotterdamse regio. Wij moeten dus iedere dag onze blik naar buiten gericht hebben, goed begrijpen wat internationale organisaties beweegt om naar Rotterdam te komen en hier onze netwerken voor gebruiken en ze aan elkaar verbinden. Met de wijziging in onze structuur willen we juist hier vooral invulling aan geven.

Hoe ziet de nieuwe organisatiestructuur eruit?

“Onze nieuwe structuur is overzichtelijk en eenvoudig. We hebben verschillende expertteams ingericht die onder leiding staan van een manager die behalve het managen en coachen vooral meewerkend voorman/vrouw is en hiermee de voeten in de modder houdt. Projectmatig werken we samen aan hetzelfde resultaat en zorgen we voor interne en externe afstemming. De teams zijn bijzonder doel- en klantgericht, wendbaar en door de relatief beperkte omvang ook makkelijker aan te sturen. Uiteindelijk moeten we minder tijd gaan besteden aan managen, maar vooral tijd investeren in ons marketing-, acquisitie- en promotiewerk. Doel is dat het feitelijk niet moet uitmaken wie je van of namens Rotterdam Partners spreekt. We werken allemaal met dezelfde focus en drive, denken en werken graag mee met partners in de stad, en leggen noodzakelijke verbindingen binnen of buiten Rotterdam Partners. Eén team, één doel. Dat is wat de verandering zou moeten opleveren.”

In welke fase van het veranderproces zitten jullie momenteel?

“We zijn al een aardig eind op weg, maar hebben zeker ons doel nog niet bereikt. In april hebben wij de formele organisatie inrichting aangepast en ingevoerd. Vervolgens zijn de verschillende managers aangesteld. Als management gaan we nu samen met onze collega’s verder invulling geven aan het nieuwe Rotterdam Partners. Doel is om dit voor het einde van het jaar te hebben gerealiseerd.”

Je bent nu tien maanden directeur van Rotterdam Partners. Hoe kijk je terug op deze periode?

“Ik kan dit het beste omschrijven met de Engelse uitdrukking ‘I hit the ground running, and never stopped running ever since’. Ik startte in een hectische periode voor Rotterdam Partners na het vertrek van de directie, en door corona zitten we in het hart van een andere storm. Ondanks alle hectiek heb ik van iedere dag in mijn nieuwe rol genoten. Het is een voorrecht om te werken met mensen die iedere dag vol passie bezig zijn om Rotterdam mooier en beter te maken en dit over te brengen op anderen. Ook merk ik het vertrouwen van alle stakeholders buiten Rotterdam Partners. In alle hectiek heeft de gemeente Rotterdam en onze Raad van Toezicht ons altijd gesteund en aangemoedigd. Kortom, als het aan mij ligt blijf ik nog wel even om dit mooie en eervolle werk voort te zetten!”

Wat is je leukste herinnering tot nu toe?

“Rotterdam promoten in het buitenland is het allerleukste. Inmiddels heb ik veel landen mogen bezoeken en om de stad te profileren in andere culturen is een uitdaging, maar ook een voorrecht. Een mooie herinnering is de missie naar Shanghai vorig jaar waar we de 40-jarige zusterstadrelatie vierden. Op de eerste avond is een foto gemaakt van alle deelnemers en als ik deze soms weer zie, dan krijg ik een glimlach van oor tot oor. Onder aanvoering van burgemeester Aboutaleb was er een mooie delegatie van bedrijven, maar ook Erasmus MC en Erasmus Universiteit, de hogescholen, Havenbedrijf, Feyenoord, het Rotterdam Philharmonisch en nog vele anderen. Allemaal bezig met hetzelfde doel: Rotterdam verder op de kaart zetten. Daar krijg ik echt energie van!”

Welke boodschap zou je de ondernemers in Rotterdam willen meegeven?

“Op dit moment zitten we in een extreem moeilijke en ingewikkelde tijd, juist voor ondernemers. Er is nog weinig perspectief op verbetering, en veel hebben ondernemers nu niet in eigen hand. Toch zou mijn boodschap zijn om vol te houden en met ons te werken aan het realiseren van het licht aan het einde van de tunnel. Het fundament dat de afgelopen jaren door ondernemers, samen met de stad en Rotterdam Partners is gebouwd, is stevig en duurzaam. Onze partners in het buitenland bevestigen dit iedere dag in de gesprekken die we met ze hebben, en ze blijven geïnteresseerd in samenwerken en samen nieuwe business ontwikkelen. Rotterdam Partners is er voor jullie en voor het realiseren van jullie doelstellingen. Dat is onze drive en ambitie, en op ons kunnen jullie de komende periode rekenen!”

Mijn favoriete venues (0)