Maatregelen coronavirus: Het contact en samenwerken met Rotterdam Partners is de komende tijd anders. Lees meer informatie

Tourism Board houdt Rotterdam top of mind bij reisinkopers

Tijdens een pandemie Rotterdam top of mind houden bij inkopers binnen de zwaar getroffen reisindustrie en zelfs business weten te genereren, hoe doe je dat? We spraken met Susanne Dahles en Fabian Lindner, die samen het Tourism Board van Rotterdam Partners vormen, over hun inspanningen in deze uitdagende tijd. Wat blijkt? Ze hebben het drukker dan ooit!

We zitten al een tijdje in een lockdown, in een nieuwe situatie die om een nieuwe werkwijze vraagt. Hoe pakken jullie dit aan?

De coronacrisis dwong ons om creatief na te denken over hoe wij onze bestaande activiteiten samen met onze partners konden laten doorgaan voor Rotterdam. De eerste weken van de crisis, vorig jaar maart, hebben we vooral veel gesproken met onze leisure partners in de stad om hen een hart onder de riem te steken. Daarnaast was het voor ons vrij snel duidelijk dat de nationale markt als eerste zou gaan aantrekken. Daarom hebben we, naast de internationale marktbewerking, onze energie gestoken in het in kaart brengen van de nationale reisindustrie om deze beter te kunnen bereiken en inspireren. Dat lukt inmiddels goed.

Daarnaast wonen we samen met partners virtueel internationale beurzen bij en kunnen we Rotterdam zo alsnog sterk neerzetten als leisure destinatie. We hebben zelfs in deze tijd van thuiswerken en niet reizen, met grote tijdsverschillen te maken gehad. Van middernacht tot ’s ochtends vroeg de Japanse markt bewerken tijdens een webinar tot aan een hele avond inkopers uit de Verenigde Staten inspireren over onze stad tijdens een workshop. Niks is ons te gek!

Leidt jullie inspanningen ook tot business?

Jazeker, er wordt juist in deze tijd positief gereageerd op de moderne, diverse en ruimtelijke stad die Rotterdam is. Dit was altijd al zo, maar slaat in deze coronatijd nóg beter aan. We merken dit vooral tijdens de gesprekken die we hebben, aan de interesse die men toont, maar ook aan de concrete aanvragen. De webinars en online beurzen hebben al tot samenwerkingsovereenkomsten met diverse leisure partners geleid, zoals TUI Musement.

Een extra motivatie in deze tijd is dat we het samen doen met onze leisure partners. Zo zaten we samen met Paul Fitzpatrick van Bike & Bite, Brenda Kamphuis van De Rotterdam Tours en Jamie Sawbridge van Hilton Rotterdam om 5 uur ‘s nachts in het Schielandshuis een presentatie voor Japanse inkopers te houden. De samenwerking tussen ons en onze partners tijdens online events wordt door de inkopers als zeer positief en professioneel ervaren. Daarmee laten we als stad een enorm goede indruk achter.

Jullie zijn normaal veel op pad om Rotterdam te promoten en te verkopen als leisure destinatie binnen de reisindustrie. Ineens viel dat helemaal weg. Hoe was dit voor jullie?

Dat was voor ons in het begin erg wennen en we moesten dus ook op zoek naar een nieuwe werkmodus. Onze kracht is namelijk veelal het persoonlijk contact met mensen, hen inspireren en enthousiasmeren vanuit onze passie voor onze mooie stad en natuurlijk verbindingen leggen. Uiteindelijk heeft deze tijd onze creatieve geest verrijkt en zijn we nu online heel goed in staat om Rotterdam als leisure destinatie te verkopen. Sterker nog, we weten zeker dat na deze coronacrisis de ultieme combinatie van fysieke en online contactmomenten het Tourism Board nog veel verder gaat brengen. Met name onze internationale contacten zijn nu – door gebruik van de online overlegmogelijkheden – op veel meer momenten door het jaar heen makkelijker bereikbaar. Dit biedt mogelijkheden voor nog frequenter en consistenter relatiebeheer.

Susanne & Fabian in actie

Hebben jullie veel contact met de leisure partners in de stad? Hoe kunnen jullie hen helpen tijdens deze crisis?

We hebben regelmatig contact met onze leisure partners, dus met attracties, musea en ondernemers die tours door onze stad organiseren. We denken graag met hen mee in kansen en mogelijkheden, ook om straks goed voorbereid te zijn als er weer gereisd mag worden. En vergeet de hotels niet. De afgelopen maanden merken we dat meer en meer hotels de leisure markt actiever (willen) gaan bewerken. We zijn altijd beschikbaar om met onze leisure en hotelpartners te sparren en hen te adviseren over de mogelijkheden op de nationale en internationale reismarkt.

Welke ontwikkelingen op de leisure markt zien jullie voor de komende tijd?

We verwachten dat naast alle online events, veel beurzen en workshops (tijdelijk) in hybride vorm zullen terugkeren. En dat online meetings met Travel Trade-inkopers structureler en eenvoudiger georganiseerd zullen worden. Hierdoor realiseren we meer contactmomenten , kunnen we de samenwerkingen versterken, waardoor we op termijn sneller in staat zullen zijn reisbedrijven te overtuigen de bestemming Rotterdam in het productaanbod op te nemen. En dat is ons uiteindelijke doel!

Daarnaast is de trend online boekbaarheid die al enige tijd is ingezet, nu belangrijker dan ooit. Denk hierbij aan tijdslots, hygiënemaatregelen, spreiding en duurzaamheid zoals paperless ticketing. Om het belang van online ticketing en de mogelijkheden hiervan onder de aandacht te brengen bij onze partners, hebben we vorig jaar al een webinar i.s.m. Online Travel Agent GetYourGuide georganiseerd. En we nemen het ook dagelijks mee in alle gesprekken die we voeren.

Hoe kunnen jullie inspanningen bijdragen aan het herstel van de sector?

Het belangrijkste resultaat dat wij kunnen realiseren voor de stad, is dat Rotterdam boekbaar is bij Travel Trade-bedrijven, waardoor toeristen de stad gaan bezoeken, ontdekken en een geweldige tijd zullen hebben. Het grote netwerk in de reisindustrie en de expertise die wij als Tourism Board voor de stad in huis hebben, kan al onze partners ondersteunen bij het herstel van de business.

Hoe zal de marktbewerking er na de coronacrisis uitzien? Verwachten jullie dat alles weer teruggaat naar normaal?

Op dit moment denken we aan een combinatie van fysieke, hybride en online marktbewerking en zijn we erg benieuwd naar de online ontwikkelingen in de toekomst. We merken tijdens onze gesprekken met inkopers dat er nu meer dan ooit behoefte is aan steden die ruim opgezet zijn, veel groenvoorzieningen hebben en duurzame connecties hebben, zoals met bijvoorbeeld de Eurostar en Thalys. Dit biedt onwijze kansen voor Rotterdam. Stiekem hopen we wel dat de beurzen ooit weer georganiseerd kunnen worden als vanouds, want er gaat uiteindelijk niets boven live contact en elkaar fysiek spreken.

Een hart onder de riem kan iedereen momenteel wel gebruiken. Wat zouden jullie de Rotterdamse leisure partners willen meegeven?

Hoe lastig het ook is voor iedere leisure partner, waarbij er natuurlijk vooral wordt gekeken naar het hier en nu, maar probeer de langere termijn voor ogen te houden. Het is zo enorm belangrijk om straks klaar te zijn als het toerisme weer opstart. We zijn er echt van overtuigd dat het toerisme voor Rotterdam weer zal aantrekken. We helpen graag onze partners hierop voorbereid te zijn… dus schroom niet contact met ons op te nemen voor advies en richting in de nationale en internationale reisindustrie.

Mooi! Tot slot: jullie kennen de stad als geen ander. Kunnen jullie één geheime parel met ons delen die iedereen moet gaan ontdekken als het weer kan?

Geheim is tie niet … Depot Boijmans Van Beuningen is toch wel echt de moeite waard om te bezoeken, koffie te drinken en architectonisch geïnspireerd te raken. Maar vooral het uitzicht maakt het echt een parel. En dat is natuurlijk nog wel geheim, want het is nog niet open. Wij hebben het privilege gehad hier al een kijkje te mogen nemen en geloof ons: dit wil je zien!

Mijn favoriete venues (0)