Adviesrapport van internationale deskundigen leidde tot nieuwe toeristische visie voor de stad

Rotterdam Partners bestaat 10 jaar. Hoe vier je zo’n jubileum? Door terug te blikken op succesverhalen uit het afgelopen decennium. Neem de International Advisory Board, een groep deskundigen die het stadsbestuur adviseert over een specifiek thema. In mei 2019 brachten wij zeven internationale experts bijeen tijdens de zogeheten IABx Toerisme om na te denken over de toekomst van toerisme in Rotterdam. Hoe kan dit op een duurzame manier groeien en bijdragen aan de lokale economische ontwikkeling? Hun rapport leidde tot de nieuwe Toerisme Visie van de gemeente en een hernieuwde toeristische focus bij ons. We spreken sindsdien niet meer over ‘tourists’, maar over ‘do-rists’.

Geen toerisme, maar bezoekerseconomie

In mei 2019 bogen zeven internationale deskundigen op het gebied van reizen, toerisme en stedelijke ontwikkeling zich over de toekomst van toerisme in Rotterdam. In hun rapport ‘The Rotterdam Way’ gaven ze aanbevelingen om toerisme op een duurzame manier te laten groeien zodat het bijdraagt aan de lokale economie. Een van de adviezen was om niet te spreken over toerisme, maar om het breder te trekken en het bezoekerseconomie te noemen. Niet alleen toeristen bezoeken je stad, ook zakelijke gasten, mensen die familie bezoeken of studenten. Daarnaast is het goed om bezoekers aan te trekken die passen bij je stad, bezoekers die onderdeel willen zijn van en willen bijdragen aan de lokale gemeenschap. Nog een belangrijke aanbeveling van de raad: ‘betrek wijken en gemeenschappen’. De aanpak van toerisme moet niet alleen gaan over gemeentelijk beleid; Rotterdammers moeten actief worden gehoord over hun wensen en grenzen rondom toerisme.

Tips van locals

Op de website www.dorotterdam.com, het belangrijkste middel van de campagne, delen locals hun tips over Rotterdam. Van kunstenaars tot restauranteigenaren en modeontwerpers: ze vertellen allemaal hun persoonlijke verhaal over de stad. De Rotterdammers delen naast toeristische highlights ook culturele en groene tips uit verschillende wijken. Via de website kunnen do-risten tevens doorklikken naar boekbaar aanbod van partners en andere partijen in de stad. Met deze campagne zorgen we ervoor dat bewoners van de stad zoveel mogelijk profiteren van de groei van de bezoekerseconomie. Rotterdam is en blijft een gastvrije, leefbare en levendige stad voor iedereen.

Willem Philipsen, Programmamanager Rotterdam Onbeperkt bij Gemeente Rotterdam, zet zich in om Rotterdam toegankelijker te maken. In onderstaande video vertelt hij waarom hij als local meewerkte aan de do-rist campagne, hoe hij Rotterdam zag veranderen in de afgelopen tien jaar en welke kansen er nog liggen voor Rotterdam Partners:

 

De Do-rist campagne werd via sociale media gepromoot in onze buurlanden België, Duitsland, UK en Frankrijk. Gezien de hoge ambities van Rotterdam op het gebied van duurzaamheid maken we in onze marketingcampagnes graag de keuze om te focussen op landen van waaruit je gemakkelijk per trein naar Rotterdam kunt reizen.

De do-rist is here to stay!

Met de do-rist hebben we een doelgroep te pakken die heel goed past bij het DNA van de stad, die tijdelijk onderdeel wordt van de stad en een bijdrage levert aan de ambities van de stad. We kunnen er helaas nog niks over verklappen, maar in onze nieuwe bezoekerscampagne, die begin 2025 van start gaat, borduren we zeker voort op de nieuwsgierigheid van de do-rist.

De do-rist in 10 beelden

Mijn favoriete venues (0)