Rotterdam werd door Lonely Planet uitgeroepen tot een van de topsteden ter wereld om te bezoeken

Rotterdam Partners bestaat 10 jaar! Een goed moment om terug te blikken op tien hoogtepunten: gebeurtenissen die belangrijk waren voor de stad en waar wij een rol in hebben gespeeld. In 2016 werd Rotterdam door Lonely Planet uitgeroepen tot een van de topsteden in de wereld om te bezoeken in hun jaarlijkse ‘Best in Travel-lijst’. Onze stad pronkte op de vijfde plek van de top 10. Dat trok niet alleen de aandacht van buitenlandse bezoekers; ook Rotterdammers werden hierdoor extra trots op hun stad.

In onderstaande video vertelt Sabine Parmentier, Hoofd Marketing & Communicatie van Kunsthal Rotterdam, over onze samenwerking op het gebied van pers:

Lonely Planet-effect

Lonely Planet was niet het eerste toonaangevende medium dat Rotterdam tipte. In 2014 stond de stad al in een lijstje van New York Times met 52 steden om naartoe te gaan in 2014. Ook reisgids Rough Guides prees de stad dat jaar in hun jaarlijkse artikel met plekken om te bezoeken.

De ‘Best in Travel’-benoeming voor Rotterdam echter reikte verder dan de lovende woorden in het jaarlijkse lijstje van de reisgids. Het bracht het zogenoemde Lonely Planet-effect teweeg: plekken die door de reisgids geprezen worden, trekken daarna veel meer bezoekers. Ook in Rotterdam groeide het meerdaags verblijf na 2016. Het aantal hotelovernachtingen steeg sinds de oprichting van Rotterdam Partners met 65 procent. In 2014 trok de stad 869.000 hotelgasten aan, in 2023 stond dat aantal op bijna anderhalf miljoen. Het aantal overnachtingen steeg in verhouding nog meer in diezelfde periode; met maar liefst 78 procent. In 2014 werden er 1.458.000 overnachtingen geboekt in de Rotterdamse hotels en vorig jaar waren dat er 2,6 miljoen.

Een ander effect van Lonely Planet: Rotterdam verscheen in de jaren na de benoeming steeds vaker hoog op internationale lijstjes. Zo werd Rotterdam in 2017 door CNN tot ‘Europe’s capital of cool’ verkozen. Het jaar erop publiceerde The Wall Street Journal een artikel met de titel ‘Why You’ll Want to visit Rotterdam in 2018’. Een andere opmerkelijke bijvangst was dat nationale pers opeens ook interesse had, zoals NRC en de Volkskrant.

Media Coverage 2024

Dit voorlopige jaaroverzicht bestaat uit een selectie van de meeste kwalitatieve artikelen die de impact en breedte van onze inspanningen laat zien en zijn het directe resultaat van door ons georganiseerde persreizen of behandelde mediaverzoeken. Het document geeft een mooi inkijkje in onze werkwijze.

Mijn favoriete venues (0)