Internationale deskundigen buigen zich over Rotterdam als toeristische bestemming

05-02-19

Rotterdam houdt een speciale editie van de International Advisory Board (IAB) over toerisme. Internationale experts op het gebied van toerisme en stedelijke ontwikkeling komen in mei drie dagen naar Rotterdam om zich te buigen over de vraag wat is de toekomst van toerisme in Rotterdam. De uitkomsten van deze expert editie van de IAB (IABx), georganiseerd door Rotterdam Partners, dienen als belangrijke input voor de nieuwe toeristische visie van wethouder Said Kasmi (Onderwijs, Cultuur en Toerisme).

Rotterdam maakt de laatste jaren op diverse fronten een enorme ontwikkeling door. Het (internationale) imago van de stad heeft een grote sprong gemaakt. De populariteit van Rotterdam als toeristische bestemming groeit harder dan gemiddeld, en ook als zakelijke bestemming zit de stad in de lift. Die groei is goed voor de stad. De stad bloeit als nooit te voren en bezoekers dragen daaraan bij. Mede dankzij toerisme kunnen restaurants, hotels, attracties en musea ontstaan en blijven bestaan. Die plekken creëren banen voor Rotterdammers, maar ook een leefbare en levendige stad. Toerisme is daarmee van waarde voor de Rotterdammer én de Rotterdamse ondernemer.

Travel & Tourism is wereldwijd een van snelst groeiende economische sectoren. Rotterdam heeft nog volop ruimte om te profiteren van het aantrekkende toerisme. De stad heeft bovendien de kans om slimme keuzes te maken over de waarde van toerisme voor Rotterdam in de toekomst. Op welke manier kan toerisme in Rotterdam het beste op een duurzame manier bijdragen aan de lokale economische ontwikkeling? En hoe kan toerisme bijdragen aan andere belangrijke aspecten zoals levendigheid, leefbaarheid en het DNA van de stad?

De International Advisory Board Rotterdam heeft zich in de afgelopen jaren bewezen als een beproefd instrument. Internationale experts kunnen de stad op strategisch niveau adviseren, los van interne belangen of (politieke) waan van de dag en de IAB heeft op die manier eerder bijgedragen aan een serie belangrijke stedelijke ontwikkelingen, zoals de Rotterdam Climate Initiative en de inzet op City Marketing.

De expert editie van de IAB (IABx) over toerisme, georganiseerd door Rotterdam Partners, bestaat uit twee delen. In februari en maart worden sessies gehouden met diverse betrokkenen uit de stad, zoals ondernemers in de toeristische sector. De uitkomsten van deze sessies worden gebundeld in een adviesdocument. Dit dient als vertrekpunt voor de driedaagse top in de eerste week in mei, waarvoor een aantal experts uit het buitenland naar Rotterdam komen. Gedurende drie dagen gaan zij in gesprek met het stadsbestuur en deskundigen en betrokken uit de stad, en leggen zij werkbezoeken af. Op basis daarvan presenteren zij hu adviezen aan het college van burgemeester en wethouders. De komende weken wordt deze adviesraad samengesteld.

Mijn favoriete venues (0)