Rotterdam profiteert van Lonely Planet effect

20-09-16

Rotterdam profiteert van het Lonely Planet-effect. In de eerste zes maanden van het jaar dat Rotterdam het Lonely Planet stempel ‘Best in Travel 2016 ’ mag dragen, trok de Maasstad fors meer buitenlandse hotelgasten. Naast de hotels zagen ook de attracties en de musea het aantal bezoeken flink toenemen.

Persbericht. Stijgende bezoekcijfers eerste half jaar 2016; Rotterdam profiteert van het Lonely Planet-effect.

Het aantal buitenlandse hotelgasten steeg in de eerste helft van 2016 met 17,4 procent ten opzichte van dezelfde periode in het jaar ervoor. Ook het aantal bezoekers uit eigen land nam toe, zo blijkt uit de voorlopige  CBS-cijfers. Rotterdam trok in totaal ruim een half miljoen hotelgasten, die samen goed waren voor bijna 800.000 hotelovernachtingen. Een stijging van respectievelijk 8,1 en 5,6 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2015. Rotterdam ziet daarmee de hotelcijfers al meer dan 5 jaar op rij stijgen. De meeste hotelgasten kwamen net als voorgaande jaren uit Nederland (53%). Vanuit het buitenland kwamen in de eerste helft van 2016 de meeste bezoekers uit Groot-Brittannië (8%), Duitsland (7%), België (6%), Verenigde Staten (3%) en Frankrijk (3%).

Wethouder Maarten Struijvenberg (Werkgelegenheid en Economie): “De cijfers van de eerste helft 2016 zien er weer mooi uit. Ons promotiebeleid richt zich niet alleen op de aantallen, de kwaliteit vinden wij even belangrijk. Door het leefklimaat aantrekkelijker te maken, wordt Rotterdam aantrekkelijker voor Rotterdammers én voor toeristen. Want, wat goed is voor de Rotterdammer, is goed voor de toerist. Zo redeneren wij, en niet andersom.”

Attracties en musea

De betaalde attracties werden in de eerste zes maanden ruim 1,7 miljoen keer bezocht. Een stijging van 11,5 % ten opzichte van het jaar ervoor. De Rotterdamse musea zagen het aantal bezoeken met 14,4% stijgen naar ruim een half miljoen. Ook het aantal inkomende passagiers op Rotterdam The Hague Airport nam toe met 0,6%.

Om de populariteit van Rotterdam als aantrekkelijke toeristische bestemming vast te houden, is het nodig om actief te blijven sturen op imago stelt Ron Voskuilen, directeur van Rotterdam Partners, verantwoordelijk voor de citymarketing van de stad. “Lonely Planet zal ons niet elk jaar in de top 5 van steden zetten die je moet bezoeken. Als stad zullen moeten blijven nadenken over hoe we onszelf op wereldniveau onderscheidend houden. Met bijvoorbeeld innovatieve initiatieven zoals ‘de Trap’ tijdens de manifestatie ‘Rotterdam Viert de Stad’ afgelopen voorjaar. Dat zet de schijnwerpers op je stad en verleidt mensen hier naartoe te komen.”

Mijn favoriete venues (0)