Rotterdam ziet bezoekcijfers eerste half jaar 2014 stijgen
24-09-14De bezoekcijfers voor Rotterdam zitten in de lift. Het eerste half jaar van 2014 zijn de bezoekcijfers voor de stad met 3,8% gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2013. Het aantal Rotterdamse hotelovernachtingen steeg de eerste helft van 2014 met 13,4% naar 728.000 overnachtingen, zo blijkt uit de voorlopige CBS-cijfers. Ook de bezoekcijfers van de attracties, de evenementen en Rotterdam The Hague Airport stegen het eerste half jaar ten opzichte van het jaar ervoor.
Maasstad profiteert van golf van positieve internationale aandacht
De meeste hotelgasten kwamen net als voorgaande jaren uit Nederland, Engeland en Duitsland. Van januari tot en met juni telde Rotterdam 443.000 hotelgasten, een stijging van 9,4% ten opzichte van het eerste half jaar in 2013.
De Rotterdamse attracties werden de eerste zes maanden bijna 1,5 miljoen keer bezocht. Een stijging van 3,1% ten opzichte van 2013. De populairste attracties waren wederom Diergaarde Blijdorp, Spido en de Euromast.
Rotterdam The Hague Airport zag het aantal inkomend passagiers stijgen met 14,9% ten opzichte van de eerste zes maanden in 2013. De jaarlijks terugkerende evenementen waren gezamenlijk goed voor een lichte stijging van 0,5%. Daarbij moet worden opgemerkt dat Rotterdam Unlimited vorig jaar in juni en dit jaar in juli plaatsvond.
Het groeiend aantal toeristen was ook merkbaar bij de stadspromotiewinkel Rotterdam Info Coolsingel en Rotterdam Info CS. Beide vestigingen trokken de eerste zes maanden gezamenlijk ruim 182.000 bezoekers, een groei van 67,5 % ten opzichte van het jaar ervoor. Deze forse stijging is deels ook te danken aan het feit dat Rotterdam Info CS in 2013 het eerste half jaar niet was gevestigd in de centrale hal van Rotterdam Centraal. De Rotterdamse musea lieten wel een daling zien. Het aantal bezoeken nam af met 12,8% ten opzichte van de eerste zes maanden in 2013.
Populaire reisbestemming
Rotterdam mocht zich de afgelopen maanden verheugen op een grote hoeveelheid positieve aandacht van zowel internationale als nationale media. Gerenommeerde titels als de New York Times, de Rough Guides en de Lonely Planet tipten de stad als bestemming voor een stedentrip. Populaire reisgidsen als 100% en Wallpaper* City Guide brachten dit jaar een (hernieuwde) Rotterdam editie uit.
Fred van Beuningen, directeur van stadspromotor Rotterdam Partners, is verheugd dat alle positieve aandacht zich ook lijkt te vertalen in een stijging van het aantal bezoekers. ,,Om ook de komende jaren maximaal te profiteren van het toerisme is het van belang om te blijven investeren in een goed (vrijetijds)aanbod. Dit jaar staat in het teken van een flink aantal hoogtepunten, zoals de oplevering van De Rotterdam, het nieuwe Rotterdam Centraal en natuurlijk de Markthal. Als stad moeten we er gezamenlijk voor zorgen dat we de komende jaren eveneens aantrekkelijk blijven om te bezoeken, maar ook in te wonen en te werken.’’
Meer informatie?
Wilt u meer informatie over dit artikel of heeft u een andere vraag? Neem dan contact op.