Zomercampagne voor Rotterdam

17-06-20

29 september 20020- Onderstaand bericht is een eerder gepubliceerd nieuwsbericht over de campagne ‘Rotterdam. GA GEWOON ZELF.’  Vanwege de ontwikkelingen rond de Covid-19 pandemie en de aangepaste richtlijnen is deze campagne inmiddels stopgezet.

Rotterdam Partners start een nationale zomercampagne om het bezoek naar Rotterdam en de bestedingen in de vrijetijdssector weer op gang te brengen. De COVID-19 crisis en de bijbehorende maatregelen hebben een enorme impact op iedereen, ook op Rotterdam. Aankomende zomer wordt dan ook een andere zomer dan gebruikelijk, begrensd door geografische en ruimtelijke beperkingen. Juist nu is het dan ook belangrijker dan ooit om te laten zien wat Rotterdam en de ondernemers van de stad wél te bieden hebben in een tijd waarin ruimtelijkheid, spreiding en voldoende afstand centraal staan.

Voor de nationale zomercampagne werkt Rotterdam Partners nauw samen met de gemeente en organisaties uit de vrijetijdssector. Voor het creatief concept trekt Rotterdam Partners op met Dept Agency. De campagne moet op een directe en typisch Rotterdamse manier laten zien hoe bezoekers deze zomer de havenstad zélf én op een veilige afstand kunnen beleven.

Rotterdam Partners focust zich normaal gesproken op de internationale marketing en promotie van de stad. Gezien de huidige noodzaak en de internationale beperkingen op het gebied van reizen, kiest Rotterdam Partners bewust voor een regionale en nationale campagne deze zomer.

De aanhoudende groei van toerisme die Rotterdam de afgelopen jaren beleefde, viel in maart in één klap nagenoeg stil. Dat terwijl volgens de meest recente cijfers bezoekers in Rotterdam goed zijn voor een totale besteding van 93 miljoen euro op jaarbasis. En de vrijetijdssector Rotterdam ruim 24.000 banen oplevert (6,4% van het totaal), banen die vaak worden ingevuld door mensen met veelal minder perspectief op de arbeidsmarkt. De gevolgen van de huidige crisis zijn dan ook immens voor onder meer hotels en hostels, horeca, congrescentra, attracties, festivals, retail en de culturele sector en alle mensen die daarin werkzaam zijn. De vrijetijdssector is bovendien een extra kwetsbare sector door onder meer het grote aandeel Mkb-bedrijven, de afhankelijkheid van het hoogseizoen en het ontbreken van inhaaleffecten.

Om ondernemers in de vrijetijdssector te steunen startte Rotterdam Partners vlak na het uitbreken van de crisis in maart de Rotterdamse campagne #ROTTERDAMZETDOOR, om alle initiatieven die tijdens de lockdown ontstonden onder de aandacht te brengen bij de bewoners van Rotterdam. Met de zomercampagne, gericht op het herstel van de bezoekerseconomie, zet Rotterdam Partners een volgende stap.

In lijn met de uitgangspunten van de Visie Toerisme van de gemeente Rotterdam, zet de zomercampagne in op spreiding in de stad. Daarbij is gekeken naar die typisch Rotterdamse eigenschappen die passen bij een ‘anderhalve meter samenleving’. Zo staan onder meer de kunst in de buitenruimte, de natuur in en rondom de stad, de onderscheidende bouwwerken en de diverse mogelijkheden aan het water centraal in de programmering.

Rotterdamse ambassadeurs laten in de campagne een aantal van deze bijzondere plekken in de stad zien om de bezoekers te inspireren om er zelf op uit te trekken deze zomer. En misschien ontdekt zelfs een échte Rotterdammer dan nog wat nieuws in zijn eigen, ruimtelijke stad.

Mijn favoriete venues (0)