300 lichtgevende drones eenmalig boven de Maas als eerbetoon aan vrijheid en gezondheid

05-05-20

‘s Avonds 5 mei, Bevrijdingsdag in Nederland, vliegt het kunstwerk Franchise Freedom om 10 uur ’s avonds boven de Maas in Rotterdam om onze vrijheid te vieren. Op initiatief van kunstenaarsduo DRIFT en kunst organisatie Mothership, gebruikt een indrukwekkende zwerm van 300 lichtgevende drones, het luchtruim als canvas, een vliegende ode aan de vrijheid en tegelijkertijd een eerbetoon aan hen die dag en nacht werken voor de vrijheid en veiligheid van anderen. Franchise Freedom vliegt uit om het belang van twee belangrijke grondbeginselen van de mensheid te onderschrijven: gezondheid en vrijheid. Franchise Freedom wil ons op deze manier samenbrengen.

De mensheid heeft op dit moment te maken met de grootste mondiale crisis van onze generatie. Sinds de Tweede Wereldoorlog is onze individuele en collectieve vrijheid niet eerder zo op de proef gesteld als nu.

Vrijheid

De 300 drones in Franchise Freedom laten op poëtische wijze zien en voelen hoe de individuele beweging van vrijheid in een groep eruitziet. Het kunstwerk nodigt uit om te kijken naar de patronen en het overlevingsmechanisme van de natuur en om hiervan te leren. Individuele vrijheid kan alleen beschermd worden door gemeenschappelijke inzet van de hele groep. Franchise Freedom vliegt uit als aanmoediging om gezamenlijk door de huidige crisis heen te komen.

Erasmus MC

Het Erasmus MC vormt het landelijk coördinatiepunt voor alle IC’s in Nederland. Al het personeel hier, en in alle andere ziekenhuizen en zorginstellingen wereldwijd zet zich dag en nacht in voor alle patiënten. Pianist Joep Beving begeleidt Franchise Freedom vanuit het Erasmus MC.

Over Franchise Freedom

Franchise Freedom is een performance en vliegende sculptuur van kunstenaars duo DRIFT. Het bevraagt de relatie tussen mens, natuur en technologie. Een zwerm van honderden drones beelden middels een speciaal ontwikkeld algoritme natuurlijk autonoom zwermgedrag uit, zoals dat van spreeuwen. Het stelt daarmee het menselijke concept van vrijheid en sociaal construct ter discussie. Het kunstwerk nodigt uit om door poëzie en technische innovatie te verbinden met de natuur en met elkaar. Franchise Freedom won een Dezeen award in 2019 en is genomineerd voor de Global Fine Art Award.

Live thuis meemaken

Omdat wij op dit moment niet fysiek samen kunnen komen, betekent dit niet dat we verder uit elkaar zullen groeien. Juist het tegendeel kan bereikt worden. Franchise Freedom Freedom kon door iedereen live op tv of online via verschillende kanalen bekeken worden. We kunnen er samen naar kijken, erover nadenken, erover praten en erop resoneren. Het project wil recht doen aan het belang van het vieren van vrijheid, ook als de huidige situatie het niet toelaat dit op een manier te doen die we gewend zijn.

Samenwerking

Franchise Freedom is mogelijk gemaakt dankzij de samenwerking tussen Mothership, Nomobo, Xinix films, Ossip van Duivenbode, Havenbedrijf Rotterdam, Erasmus Universiteit Rotterdam, Gemeente Rotterdam, Rotterdam Partners, Erasmus MC, Rotterdam Topsport en Rotterdam Festivals. De Rotterdam Make It Happen merkalliantie ondersteunt dit project omdat het op een unieke wijze de veerkracht van de stad laat zien. Franchise Freedom is mede mogelijk gemaakt dankzij Stichting Droom en Daad.

Mijn favoriete venues (0)