Handelsmissie legt basis duurzame handelsrelatie Nederland en Brazilië

02-06-22

Met een handelsmissie naar Brazilië verstevigt de maritieme sector in Rotterdam en Nederland de langdurige samenwerking met het Braziliaanse maritieme bedrijfsleven. Vertegenwoordigers van 9 bedrijven uit de Nederlandse maritieme sector reizen daarom van 5 tot 9 juni naar Brazilië. De missie wordt georganiseerd door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), het Consulaat Generaal, de Ambassade van het Koninkrijk der Nederlanden in Brazilië en Rotterdam Partners. Op het programma staat onder meer een bezoek aan de Braziliaanse havensteden Pecém, Santos en Paranaguá.

Internationale handelsbevordering

Het Nederlandse maritieme cluster is jaarlijks goed voor een toegevoegde waarde van ruim 21 miljard euro. Een aanzienlijk deel hiervan komt voor rekening van Rotterdam, de grootste haven van Europa. Nederlandse kennis op het gebied van waterbouw, haven, logistiek en zeevaart is een gewild exportproduct.

Het doel van de missie is om een langdurige samenwerking te bewerkstelligen tussen Nederland en Brazilië op maritiem gebied. In Brazilië zit de havensector in de lift, onder impuls van de toenemende export van vooral landbouw en minerale goederen. Daarmee liggen er kansen voor Nederlandse bedrijven, onder meer met betrekking tot supply chain management, havenuitbreiding en traffic management. Ook op sector overstijgende gebieden als digitalisering, energietransitie en innovatie is er veel vraag naar Nederlandse expertise.

Met zes van de negen deelnemende bedrijven uit de regio Rotterdam, heeft de havenstad een groot aandeel in de missie, die dan ook onder leiding staat van Wilbert Lek, directeur van Rotterdam Partners.

Toenemende handelsvolumes

Brazilië is de grootste handelspartner voor Nederland in Latijns-Amerika. De handelsrelatie nam de afgelopen jaren bovendien steeds verder toe. In 2021 bedroeg de Nederlandse import vanuit Brazilië €5,3 miljard. Het overgrote deel daarvan is voeding (50%) en grondstoffen (circa 25%). Nederland exporteert jaarlijks voor €2,9 miljard aan goederen naar Brazilië; hoofdzakelijk chemische producten, minerale brandstoffen en machines.

Mijn favoriete venues (0)