Oud en Nieuw droneshow Rotterdam

01-01-21

Hoopvolle film in tijden van onzekerheid

Ter gelegenheid van de jaarwisseling en ter vervanging van het Nationale Vuurwerk, dat dit jaar vanwege COVID-19 niet plaats kan vinden in de Maasstad, lanceren producent Drone Light Labs en kunstorganisatie Mothership een uniek alternatief: een hoopgevende korte film die uitmondt in een drone show boven de Maas. Met dit initiatief wordt het gevoel van een 'nieuwe dag’ belichaamd. Het staat symbool voor de saamhorigheid en sociale samenhang. Rotterdam laat zo op een veilige en duurzame manier zien dat er hoop is voor de toekomst.

Korte film: een urban sprookje

De droneshow werd in de afgelopen weken op meerdere avonden in het geheim in de stad uitgevoerd en opgenomen. Dat heeft geresulteerd in een korte film waarin de ‘lichtpuntjes’ in de stad, verbeeld door de drones, tot leven worden gewekt. De drager van het verhaal is een jonge en sprookjesachtige figuur, vergezeld door zijn trompet. Hij neemt symbolisch de last van het land op zijn schouders en laat alle moeilijkheden van het afgelopen jaar met muziek en licht naar de hemel stijgen. De film is geregisseerd door Ivan Barbosa.

De muziek die de film begeleidt wordt gespeeld door het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Het orkest liet speciaal voor deze korte film een muziekstuk componeren door Joos van Leeuwen en Mike Schäperclaus. Woordkunstenaar Elten Kiene, winnaar van de Cultuurprijs Zuid-Holland van het Prins Bernard Fonds 2020, schreef voor de film een unieke tekst.

De film is een samenwerking tussen Drone Light Labs, Mothership, het Rotterdams Philharmonisch Orkest, Gloww en Xinix Films. Eerder werkten Drone Light Labs en Mothership ook al samen aan een speciale uitvoering van het drone kunstwerk ‘Franchise Freedom’, gemaakt door DRIFT. Hierbij vormden 300 verlichte drones op Bevrijdingsdag 2020 een zwerm spreeuwen boven de Maas en stonden zo symbool voor vrijheid en gezondheid.

Dit project is mede mogelijk gemaakt door Rotterdam Festivals, De Gemeente Rotterdam, Eneco, Rotterdam Partners, Havenbedrijf Rotterdam en Rotterdam Make it Happen.

Mijn favoriete venues (0)