Rotterdam scoort als beste in connectiviteit in Financial Times

14-02-18

Rotterdam scoort opnieuw hoog op de Foreign Direct Investment Index (fDi-index), de gezaghebbende ranglijst van het internationale zakendagblad The Financial Times. Rotterdam bezet de eerste plaats op de ranglijst voor grote steden op het gebied van connectivity, een derde positie met haar FDI strategie en staat met een 8e plek stevig in de top tien van de ‘Large European Cities of the Future 2018/2019’. De regio Zuid-Holland scoort een negende plaats in de ranglijst van mid-sized Europese regio’s van de toekomst 2018/2019.

Op het gebied van FDI-strategie heeft Rotterdam een flinke sprong gemaakt, van een zesde positie in de ranglijst 2016/2017 naar een derde positie op de nieuwe ranglijst 2018/2019. De hoge rankings van Rotterdam en Zuid-Holland in de fDi-index van de Financial Times zijn een bevestiging dat de stad en regio een zeer aantrekkelijk klimaat hebben voor buitenlands investeringen.

De fDi-index is een tweejaarlijkse ranglijst van FD Intelligence, uitgebracht door de Financial Times. Het is een ranking van steden en regio’s die de beste vooruitzichten hebben voor buitenlandse investeringen, economische ontwikkeling en bedrijfsuitbreiding. Voor de waardering tellen onder meer de FDI-strategie, infrastructuur en economische potentie mee. Rotterdam dankt haar nummer 1 positie in Europa op het gebied van ‘connectivity’ aan de kwaliteit van, en structurele investeringen aan de haven en Maasvlakte II, het vliegveld, de infrastructuur, de aansluiting met de rest van de wereld en de ICT-infrastructuur.

Rotterdam focust zich in het aantrekken van buitenlandse investeringen op de economische hoofdsectoren Maritiem & Offshore, Agro-food, Clean Tech, Smart Industry, Life Sciences & Health en Business Services (inclusief Insurance & Risk). In 2017 mocht Rotterdam meerdere vooraanstaande internationale bedrijven verwelkomen, waaronder Nuctech, LT Foods, Tatsumi Shokai en j5create.

De steden Amsterdam en Eindhoven staan respectievelijk op een 4e en 24e plek in de top 25 European Cities of the Future 2018/2019 overall, wat een extra bevestiging is van het sterke Nederlandse ondernemers- en investeringsklimaat.

Over fDi-index

De fDi-index is een tweejaarlijkse ranglijst van FD Intelligence, uitgebracht door de Financial Times. Het onafhankelijke onderzoek wordt verricht door fDi Intelligence, wereldwijd het grootste kenniscentrum op het vlak van buitenlandse investeringen. De onderzoekers verzamelden gegevens van 489 steden en regio’s in Europa. Meer over de fDi-index: www.fdiintelligence.com.

Mijn favoriete venues (0)